Olipa kerran erikoinen (pieni) ruokakauppa
Edustamani yritys pudotti viime viikonloppuna uutispommin. Eggspressin nimi katoaa suomalaiselta ruokakentältä ja vaihtuu Pieneksi Ruokakaupaksi.
Vain hetki sitten (tai siltä se tuntuu) uudistimme ilmeemme
ja pyysimme asiakkailta ehdotuksia uudeksi sloganiksi, eli mainoslauseeksi.
Slogan-keskustelu raotti meille jälleen sitä verhoa, jonka
takana lymyilee vastaus siihen, miten vaikeaa on myydä ruokaa. Ihan oikeasti.
Ruokaa on vaikea myydä. Vaikka voisi kuvitella, että ruoka on se kaikkein
helpoin myyntiartikkeli, sillä ihan jokaisenhan pitää syödä. Ja mikä instanssi
olisi yli vuoden kestäneestä pandemiasta hyötynyt yhtä paljon kuin ruokakauppa?
Meidän ei ole koskaan ollut vaikeaa sanoa asioita niin kuin ne ovat.
Sille tielle lähdimme jo aikojemme alussa. Mutta se, mikä meidän on
vaikeaa sanoa, tuntuu yhä vain olevan se, keitä me olemme ja mitä me teemme.
Se perusasia, josta mikä tahansa liiketoimintasuunnitelma laitetaan
liikkeelle, ja johon jokainen yritys -pieni tai suuri- palaa säännöllisin
väliajoin. Kyllä me sen itse tiedämme, ja suurin osa asiakkaistammekin tietää, mutta
haastavaksi on osoittautunut se, miten viestiä se heille, jotka eivät vielä
tiedä?
Sen, että meiltä saa pientuottajien tuotteita mahdollisimman
vähillä välikäsillä. Sen, että pysäkkejä on miltei koko Suomen kattavasti ja
kotiinkuljetuskin on joillain alueilla mahdollinen. Sen, että myymme vain
sellaisia eläinperäisiä tuotteita, joista tiedämme, että eläin on saanut elää
mahdollisimman lajityypillisesti. Sen, että tuottaja saa tuotteista sen hinnan,
minkä hän on itse laskenut tarvitsevansa. Sen, että meiltä ei käytännössä synny
hävikkiä. Sen, että kauttamme pääsee niin lähelle tiloja kuin mahdollista
käymättä siellä itse. Ja monta muuta asiaa.
Miten paketoida tuo kaikki yhteen kiinnostavaan, houkuttelevaan
ja riittävän informatiiviseen mainoslauseeseen?
Saimme erinomaisia ehdotuksia, kuten:
”tiloilta suoraan kotiin”
”reilua ruokaa kaikille”
”maukasta / puhdasta ruokaa suoraan pientuottajilta”
”hyvää lähellesi, luonnollisesti”
”Eggspress – ja tiedät mitä syöt”
Kaikki näistä ja lukemattomat muut kertovat jotain siitä,
mitä olemme ja mitä myymme, mutta jotain jää puuttumaan. Saimme myös hyviä
perusteluja ja näkökulmia. Ja jäimme edelleen pohtimaan millä erottua joukosta.
Mutta miten erottua joukosta, jos sitä joukkoa ei ole?
Ajattelepa, jos olisit myymässä asuntoasi. Hinta-arvion
tekeminen lähtee ensisijaisesti siitä, minkä arvoisia muut alueesi asunnot
ovat. Joukosta. Vasta sen jälkeen katsotaan tarkemmin neliöt, remontit,
ilmansuunnat, ym. yksilölliset tekijät. Meidän joukkomme voisi olla Suomen
ruokakaupat, tai toisesta näkökulmasta ruokapiirit. Ensimmäiseen olemme
auttamattomasti liian pieni ja erilainen vertailtavaksi, toiseen taas liian
suuri, ja jälleen erilainen. Meidän tehtävämme on olla se uuden asuinalueen
ensimmäinen rakennus, jonka arvoon ja ominaisuuksiin muut meidän jälkeemme
vertaavat omiaan. Tästä näkökulmasta katsottuna meidän roolimme on siis avata
ja opettaa. Raivata ja näyttää esimerkkiä. Ja oppia itse. Ei ole olemassa valmista
sapluunaa, johon hypätä ja josta muotoilla omansa.
Tarina on tärkeä.
Kaikilla pitää olla tarina, ja jos sitä ei ole niin
sellainen pitää luoda. Meillä on tarina, ja hieno onkin! (Voit lukea siitä esim.
täältä) Toisaalta tarinalla ei ole niin väliä jos omaa parhaat
fyysiset kauppapaikat ja mahdollisuuden kilpailla volyymilla ja hinnalla. Koska
kaikkihan ostavat ruokaa.
Käsi sydämellä, skrollatessasi ajankuluksesi somea
kännykälläsi jäisitkö lukemaan jonk
un tuntemattoman yrityksen tarinaa, ellei
tuo yritys ensin jotenkin mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi kiinnittäisi
huomiotasi? Siksi pitää olla slogan. Siksi pitää hypätä silmille. Siksi ei voi
olla hajuton, mauton, näkymätön. Siksi ei saa olla liian kiltti tai söpö. Siksi
pitää olla hippunen uskallusta haastaa, ärsyttää, herättää muitakin kuin kivoja
tunteita. Pitää olla huumoria, pitää olla arvot, pitää olla kasvot, pitää olla
lupauksia ja seistä niiden takana. Pitää olla aito. Te lukijat siellä ruudun
toisella puolella olette fiksuja. Te kyllä näette, tai vähintäänkin aistitte,
milloin joku ei ole aitoa. Se ei ole kovin houkuttelevaa, eihän?
Viime aikoina koripalloa paljon seuranneena sanoisin, että pitää olla myös älykkyyttä ja kokemusta tehdä taktisia virheitä. Rikkoa peliä silloin kun se on oman joukkueen kannalta menossa selvästi väärään suuntaan. Kuten koripallossa ja missä tahansa joukkuelajissa, peli kulkee parhaiten silloin kun siitä nauttii. Toki pitää olla kuviot hiottuna, vastustaja arvioituna ja kunto kohdallaan. Mutta vahvinkin taktiikka on murrettavissa peli-ilolla. Joukkuehengellä, joka syntyy yhteisestä tavoitteesta, tekemisen meiningistä, asialleen omistautuneista huoltojoukoista, tsemppaavista kannustajista ja joukkuekavereista. Siitä syvällä sisällä istuvasta tiedosta, että minua ei lynkata, jos heitän vaparin ohi. Ja sitä meidän tiimistämme löytyy! Meillä saa olla eri mieltä, saa mokata, saa kokeilla, saa kehittää, saa sanoa ääneen, jos on huono päivä, ja saa taputuksen olalle, kun onnistuu.
Kuva:Pixabay |
Voiko sanoa, että joukkue on onnistunut, jos se ei voita peliä,
puhumattakaan mestaruudesta? Mielestäni voi. Mielestäni yksittäistä voittoa
enemmän kertoo se, miten joukkue on kasvanut, oppinut virheistään ja käsitellyt
pettymyksiä. Miten se on aina uudestaan ja uudestaan noussut jaloilleen
takaiskujen jälkeen ja on entistä vahvempi uuden kauden alkaessa. Tästä syystä
voisinkin poksauttaa skumppapullon auki, tai koska on työpäivä, keittää
kakkukahvit meidän joukkueemme onnistumisen kunniaksi.
Mitä onnistujajoukkue tekee jatkossa?
Turha sitä on hyväksihavaittua taktiikkaa lähteä muuttamaan.
Toki omaa hyökkäyspeliä on parannettava ja puolustuspäässä on oltava tarkkana
jatkossakin. Se pärjää, joka pitää pallosta huolta.
Meidän tapauksessamme se pallo olet Sinä, joka tätä luet. Kun
Eggspressistä tässä kevään mittaan tulee yksi askel kerrallaan Pieni
Ruokakauppa, olisi tyhmää meiltä, jos vain vaihtaisimme nimen mutta mikään muu
ei muuttuisi. Sinulle se tarkoittaa sitä, että me lupaamme pitää joukkueemme peli-ilon
korkealla, jos Sinä tulet peliin mukaan ja pysyt siinä. Ilman palloa on vähän
tylsä pelata.
Elina Väyrynen / Friida Vaahteramäki
Eggspress / Pieni Ruokakauppa
Kommentit
Lähetä kommentti